Rolnik indywidualny – to osoba fizyczna będąca właścicielem, użytkownikiem wieczystym, samoistnym posiadaczem lub dzierżawcą nieruchomości rolnych, których łączna powierzchnia użytków rolnych nie przekracza 300 ha, posiadająca kwalifikacje rolnicze oraz co najmniej od 5 lat zamieszkała w gminie, na obszarze której jest położona jedna z nieruchomości rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego i prowadząca przez ten okres osobiście to gospodarstwo.
Zgodnie z art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego uważa się, że osoba fizyczna posiada kwalifikacje rolnicze, jeżeli:
uzyskała wykształcenie rolnicze zasadnicze zawodowe, zasadnicze branżowe, średnie, średnie branżowe lub wyższe, lub
uzyskała tytuł kwalifikacyjny lub tytuł zawodowy, lub tytuł zawodowy mistrza, w zawodzie przydatnym do prowadzenia działalności rolniczej, lub
uzyskała wykształcenie wyższe inne niż rolnicze i posiada co najmniej 3-letni staż pracy w rolnictwie albo wykształcenie wyższe inne niż rolnicze i ukończone studia podyplomowe w zakresie związanym z rolnictwem, albo wykształcenie średnie lub średnie branżowe inne niż rolnicze i posiada co najmniej 3-letni staż pracy w rolnictwie, lub
posiada co najmniej 5-letni staż pracy w rolnictwie.
Nabycie nieruchomości rolnej, za zgodą Dyrektora Generalnego KOWR, w trybie decyzji administracyjnej, wydanej na wniosek osoby fizycznej zamierzającej utworzyć gospodarstwo rodzinne może nastąpić, jeżeli:
posiada ona kwalifikacje rolnicze,
zobowiąże się do prowadzenia działalności rolniczej na nabywanej nieruchomości rolnej,
zobowiąże się do zamieszkiwania w okresie 5 lat od dnia nabycia nieruchomości rolnej na terenie gminy, na obszarze której położona jest jedna z nieruchomości rolnych, która wejdzie w skład tworzonego gospodarstwa rodzinnego.
Zgoda, o której mowa wyżej jest ważna rok od dnia w którym decyzja ją wyrażająca stała się ostateczna.
Ad. 1)
Nabywca nieruchomości rolnej dołącza do wniosku oryginały/odpisy, potwierdzone kopie świadectw/dyplomów potwierdzających ukończenie określonej szkoły oraz w razie potrzeby również dokumenty potwierdzające posiadanie określonego stażu pracy w rolnictwie.
Ad. 2)
Nabywca nieruchomości rolnej składa oświadczenie, że zobowiązuje się do prowadzenia działalności rolniczej na nabywanej nieruchomości rolnej.
Pod pojęciem „prowadzenia działalności rolniczej” należy rozumieć prowadzenie działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej, w tym produkcji ogrodniczej, sadowniczej i rybnej.
Ad. 3)
Nabywca składa oświadczenie, że zobowiązuje się do zamieszkiwania w okresie 5 lat od dnia nabycia nieruchomości na terenie gminy, na obszarze której położona jest jedna z nieruchomości rolnych, która wejdzie w skład tworzonego gospodarstwa rodzinnego.
Wniosek tego rodzaju może złożyć wyłącznie osoba fizyczna, posiadająca kwalifikacje rolnicze i zamierzająca utworzyć gospodarstwo rodzinne (w którym łączna powierzchnia użytków rolnych nie może być większa niż 300 ha).
Złożenie wniosku
Przepisy ustawy nie nakładają obowiązku posługiwania się sformalizowanym drukiem, czy ściśle określonym wzorem wniosku.
Niemniej jednak, poza elementami podania określonymi w Kodeksie postępowania administracyjnego, wniosek powinien zawierać:
oznaczenie zbywcy i nabywcy nieruchomości rolnej z podaniem ich adresów zamieszkania albo siedziby oraz w przypadku osoby fizycznej – numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) zbywcy i nabywcy nieruchomości rolnej, jeżeli został nadany, natomiast jeżeli osoba fizyczna nie posiada obywatelstwa polskiego – kod kraju, numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości,
oznaczenie zbywanej nieruchomości rolnej według ewidencji gruntów i budynków,
uzasadnienie wniosku zawierające w szczególności cel, dla którego nieruchomość rolna jest nabywana, oraz przewidywany sposób jej wykorzystania.
Do wniosku dołącza się:
wypis z ewidencji gruntów i budynków dla działek ewidencyjnych wchodzących w skład zbywanej nieruchomości rolnej,
odpis księgi wieczystej lub zaświadczenie wydane na podstawie zbioru dokumentów prowadzonego dla zbywanej nieruchomości rolnej, lub informację o numerze księgi wieczystej dostępnej w centralnej bazie danych ksiąg wieczystych,
zaświadczenie o przeznaczeniu zbywanej nieruchomości rolnej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,
dokumenty potwierdzające spełnienie warunków określonych dla uzyskania zgody,
oświadczenie zbywcy nieruchomości rolnej o zamiarze zbycia nieruchomości rolnej na rzecz wnioskodawcy.
Do wniosku należy także załączyć:
dowód uiszczenia opłaty skarbowej – w wysokości 10 zł, wniesionej na rachunek: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070, oraz
stosownie:
pełnomocnictwo (wyłącznie w przypadku, gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika),
dokument poświadczający prawo do reprezentacji (wyłącznie w przypadku, gdy stroną jest osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej lub osoba małoletnia; zgodnie z art. 33 kpa),
wypis z KRS lub stosowny dokument potwierdzający status osoby prawnej niezarejestrowanej na terytorium Polski (wyłącznie w przypadku, gdy stroną jest osoba prawna).
Wniosek o wyrażenie zgody na nabycie nieruchomości rolnej powinien być złożony w oryginale w Oddziale Terenowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, właściwym ze względu na miejsce położenia nieruchomości. Tam też można uzyskać dodatkowe informacje, dotyczące m.in. sposobu wypełnienia wniosku. Dane teleadresowe Oddziałów Terenowych KOWR można znaleźć w zakładce: KONTAKT.
Dokumenty załączone do wniosku powinny być złożone w oryginale, bądź w formie odpisów lub wyciągów poświadczonych z oryginałem przez notariusza, albo występującego w sprawie pełnomocnika będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.
W przypadku osobistego składania wniosku w oddziale terenowym KOWR – na życzenie wnioskodawcy, upoważniony pracownik KOWR, któremu zostanie okazany oryginał dokumentu, może poświadczyć zgodność kopii z oryginałem.
UKUR – obrót gruntami rolnymi
Zgody na nabycie nieruchomości rolnych
Nie posiadamy takiej listy. Znalezienie miejsca do zrealizowania zajęć praktycznych spoczywa na Słuchaczu.
Taka osoba musi mieć tytuł rolnika lub ogrodnika. Oznacza to, że ma ukończony Kwalifikacyjny Kurs Zawodowy na rolnika lub ogrodnika, lub posiada jeden z tych tytułów:
Technik rolnik
Inżynier rolnik
Magister rolnictwa
Doktor nauk rolniczych
Specjalista ds. rolnictwa
Mistrz rolnictwa
Technik ogrodnik
Inżynier ogrodnik
Magister ogrodnictwa
Doktor nauk ogrodniczych
Mistrz ogrodnictwa
Specjalista ds. ogrodnictwa
Zajęcia praktyczne można zrealizować w wygodnym dla siebie terminie między 15. września 2024 r. a 25. kwietnia 2025 r. Miejsca, w których można je zrealizować to:
gospodarstwa ogrodniczo-szkółkarskie
przedsiębiorstwa zajmujące się pielęgnacją ogrodów
szkółki ogrodnicze
ogrody botaniczne
gospodarstwa rolne specjalizujące się w uprawach ogrodniczych, uprawie drzew i krzewów owocowych oraz gruntowych uprawach warzyw i truskawek.
Wszystkie wykłady zostaną przez nas zapisane z możliwością późniejszego odsłuchania.